
Vanhat mielikuvat helppoheikeistä ja torikauppiaista kummittelevat syvässä. Myynnin arvostuksen puute on haitallinen ajatusharha sekä kansallisella-, yritys- kuin yksilötasollakin.
Myynnin arvostuksen puute näkyy uutisoinneissa ”yritys on saanut suuret kaupat” tai ”teollisuuden tilauskirjat ovat täyttyneet…”. Olisi hyvä tunnistaa yhteiskunnallisen ajattelun rakenneharha, jossa myynnistä puhumista vältellään. Ei ne tilauskirjat täyty aggressiivisella odottelulla vaan kyllä ne myydään täyteen!
”Myynnin kiertely” tai välttely näkyy valitettavasti myös markkinoinnissa siinä, että rakennetaan toinen toistaan hienompia mainoskampanjoita brändiä rakentamaan. On brändejä kuten Coca-Cola tai Apple, joille näin kuuluukin toimia mutta suomalaiselle keskisuurelle yritykselle tämä voi olla hyvin haitallinen ajatusharha (mitä isot edellä sitä pienet perässä mutta riittämättömin panoksin).
Sofistikoituneempi kiertelymuoto on mainonta, joka perustelee itsensä hienoin termein – konversiopistein ja erilaisin lyhentein. On hyvä, että mainontaa mitataan mutta monesti suora osoittaminen siihen kuinka paljon kauppaa on saatu aikaiseksi jää ohueksi – etenkin puhuttaessa b-to-b kaupasta ja isommista kaupoista.
Mitä isompi ja merkittävämpi on kaupan koko sitä isompaan rooliin nousee henkilökohtainen myyntityö jota markkinoinnin kuuluu tukea. Ei jäänmurtajia ja it-järjestelmiä hauskoilla yritysvideoilla myydä.
Tässä muutamia vinkkejä myynnin kehittämiseen Konstniekan aiemmista blogeista:
https://konstniekka.fi/myyntijohtaja-tekevatko-myyjasi-oikeita-asioita/
https://konstniekka.fi/saasta-tehosta-ja-luo-uutta-myyntia/
Sparraamme aiheesta kanssasi mielellämme lisää – milloin sinulle sopisi palaeri – ole rohkeasti yhteydessä olli.ikonen@konstniekka.fi tai soita 044 308 5501.