Kampanjoin vuosia sitten kertoen päämiehen tarjoamasta taloushallinnon kokonaispalvelusta. Ulkoistuspalveluja ostetaan harvoin, joten innostuin kun pääsin viimein keskustelemaan asiakkaan kanssa, jolle asia oli ajankohtainen.

Hetken kerrottuani palvelusta asiakas kysyi ”eikös henkilö x vedä yrityksenne tätä osastoa?”. Kävi ilmi, että he olivat vanhoja ystäviä opiskeluajoilta ja että he tapaavat toisiaan aika-ajoin. Hän totesikin, että ”tunnen tarjoomanne hyvin”.

Keskustelu jatkui ja kävi ilmi, että he olivat jo palkanneet vuokra-asiantuntijan kilpailijalta. Kyselin varovasti ”miksi tarjouksemme ei pärjännyt?”. Asiakas meni vähän hämilleen ja lopulta hän totesi, että he eivät olleet edes pyytäneet tarjousta. Syy oli se, että hän ei tiennyt, että toimeksiantajalla oli tarjota juuri tällaista palvelua. Auts…

Tämä on hyvä esimerkki siitä, että yritykset säännönmukaisesti yliarvioivat oman tunnettuutensa. Näin annetaan turhaan tilaa kilpailijoille. Muistathan, että asiakkaasi kuuntelevat jatkuvasti kilpailijoidesi myyntiesittelyjä.

Mitä näillä kuvilla on tekemistä tämän jutun kanssa? Ylimmässä kuvassa on Cadillac – semmoisia lulliahan ne tekevät. Tiesitkö muuten, että yllä oleva farmariauto on myös Cadillac ja että siinä on sama moottori kuin alla olevassa Chevrolet Corvette ZR1:ssä?

Asiakkaille on kerrattava jatkuvasti mitä on tarjolla.

Olli