Kylmäsoitto on kuollut?

Tässä kohtaa en puhu lehtimyyjästä vaan juuri sinusta, niin juuri sinusta. Sinusta, jonka pitäisi ottaa luuri käteen ja soittaa potentiaaliselle asiakkaalle. Tiedät ehkä, että sinulla on juuri se tuote tai palvelu mitä asiakas haluaa, ehkä hän on jo verkkovieraillut sivuillasikin. Vaikeinta luurin nosto on siinä tapauksessa, että sinä et tiedä etkä tunne asiakasta eikä hän sinua.

Eikö olekin niin paljon helpompaa vastata sähköpostitse, vaikka vallan hyvin tiedät, että iloinen ja ystävällinen puhelu, jolla ensin tiedustelisit hieman lisätietoja ja esittäytyisit, antaisi sinulle valtavan kilpailuedun niihin viiteen muuhun nähden, jotka saivat saman e-mailin. Meilin houkutus on suuri, ja pääsisit niin helpolla. Asiakashankinnasta puhuttaessa tulee apuun ties mitkä sähköiset voimat. Fiksusti käytettynä loistavia välineitä, mutta mitä jos soittaisitkin asiakkaalle jo ennen kuin hän lähettää kaikille kilpailijoillesikin saman tarjouspyynnön?

Kylmäsoitto on kuollut. Loistava peitetarina tai ainakin viivyttelytaktiikka. Hieman vielä höystettynä digitalisaatiolla ja somen voimalla. Näkökulmaan on helppo hakea tukea samanmielisiltä – esimies ei välttämättä tähän käy (ainakaan fiksu esimies), mutta työkaverit varmasti ovat valmiita nyökyttelemään ja tarvittaessa somesta ja sähköpostispämmääjistä löytyy reilusti samanmielisiä. Mutta soittaminen kannattaa ja henkilökohtainen vuorovaikuttaminen pieksää bitit, ykköset ja nollat täysin yksi nolla.

Jos päätät käyttää kilpailuedun hyväksesi, on sinulla kaksi vaihtoehtoa. Voit oppia ja kehittyä loistavaksi soittajaksi valmennuksiemme avulla tai voit ulkoistaa soittotyön ja liidien kvalifioinnin meille. Tai sitten vaan vastaat siihen meiliin ja annat kilpailuedun muille. Sinä päätät (tai fiksu esimiehesi).

Anssi Sairanen

Ratkaisumyyntiä ja soittotyötä eri muodoissaan, myynnin esimiestyötä ja face2face myyntiä 20+ vuotta.

P.S. Minulle kerrottiin, että television tulo markkinoille tappaa radion – sitä odotellessa.

www.konstniekka.fi