Mikä on ero kylmien ja lämpimien puhelujen välillä?

Kylmä soittaminen kärjistetään usein menetelmäksi jossa soitetaan kohderyhmää ”aasta ööhön” ja tarjotaan samaa lääkettä kaikkiin vaivoihin. Tätä kylmä soittaminen voi toki tehottomimmillaan olla.

Kylmän puhelun määritelmä:

Kylmä puhelu tai kylmä soitto tarkoittaa tilannetta, jossa soitat asiakkaalle silloin kun hän ei ole viestittänyt odottavansa yhteydenottoasi.

Esimerkiksi jos soitat olemassa olevalle asiakkaallesi ja pyydät referenssilupaa, niin kyseessä on kylmä puhelu. Tai jos soitat aviopuolisollesi ja pyydät häntä ostamaan kaupasta ruokakermaa, niin sekin on kylmä puhelu (!). Aiheutat keskeytyksen.

Oleellista asiassa on, että jos keskeytät asiakkaan hänelle merkityksellisellä asialla, niin tällöin kylmä soitto on ok! Esimerkiksi kylmän soiton ansiosta vaimosi pelastaa päivällisen tai talousjohtaja säästää kaksi päivää työaikaa kuukausittaisessa raportoinnissa. Palautteena saat kiitoksen kylmästä puhelusta.

Lämpimän puhelun määritelmä:

Lämmin puhelu tapahtuu silloin kun nykyasiakas tai potentiaalinen asiakas on viestittänyt ennen soittoasi olevansa kiinnostunut myymästäsi asiasta. Esimerkiksi asiakas on täyttänyt yhteydenottopyynnön verkkosivustolla.

Kuuma liidi taas on, kun asiakas on yhteydessä sinuun ja kertoo ”Näin naapurilla teiltä ostetun Teslan… haluan ostaa samanlaisen!”.

Sanomattakin on selvää, että lämpimiä liidejä ei tule riittävästi esimerkiksi haastajan asemassa oleville yrityksille. Asiakasta ei voi kuljettaa polkua jonka alkua hän ei koskaan löydä.

Lopuksi

Relevantti kylmä puhelu tai kylmä soitto on vastaajalle positiivinen asia. Monet nopeimmin kasvavat yritykset perustavat asiakashankintansa kylmiin puheluihin.