Viisi syytä käyttää ulkoistettua myyntipalvelua

Ulkoisella myyntipalvelulla tarkoitetaan tässä buukkaus-palvelua, joka kvalifioi soitettavat yritykset ja henkilöt sekä kartoittaa asiakastarpeen ja sopii myyjälle tapaamisen. Palvelu sopii käytettäväksi, kun kaupan koko on yli 5000 euroa ja kyse on yritysten välisestä kaupasta. Syyt ulkoisen myyntipalvelun käytölle vaihtelevat toimialan ja yrityskoon mukaan.

Toimitusjohtaja tekee myyntiä oman toimensa ohella. Pienissä ja osin keskisuurissa yrityksiä, tyypillisesti esimerkiksi konepajateollisuudessa, toimitusjohtajat ovat supermiehiä joiden kuuluu tehdä myynti, hallinto ja johtaminen. Arvata saattaa, että joku kohta voi irvistää. Kun ulkoistaa osan myyntiprosessista hyvälle kumppanille niin saa aikaa ’omiin töihin’ ja tulee keskittyneeksi samalla omiin vahvuusalueisiin ja näin myös tuottavuus paranee. Esimerkkejä tästä.

Ulkoinen myyntipalvelu on nopeasti käyttöön otettava. Hyviä myyjiä on vaikea rekrytoida ja mikäli käy niin onnekkaasti, että tällaisen ihmemiehen löytää niin kiinnipitäminen voi osoittautua joskus haasteelliseksi. Tyypillisesti hyvä asiantuntijamyyjä syö aluksi paljon voimavaroja ja huonolla tuurilla lähtee firmasta heti kun on alkanut tuottaa. Lue lisää tästä.

Skaalautuvuus. Hyvä ulkoistettu myyntipalvelu on skaalautuva – sitä voidaan tarvittaessa supistaa tai kasvattaa esimerkiksi tilauskannan muuttuessa. Esimerkiksi Pohjois-Karjalan sähkö on käyttänyt palveluitamme vuodesta 2013.

Henkilöriski pienenee. Entä jos myyjäsi sairastuu – miten käy myynnin? Hyvä ulkoistettu myyntipalvelu ei henkilöidy liikaa. Esimerkiksi Konstniekan kokeneet soittajat voivat tarvittaessa ottaa kampanjan kuin kampanjan haltuun tarpeen niin vaatiessa. Tarjoamme aina asiakkaillemme oman asiakasvastaavan mutta niin että myös hänellä on varahenkilö.

Ja sokerina pohjalla – Ulkopuolisen myyjän on helpompi nähdä metsä puilta eli hänen on helpompi keskustella asiakkaan kanssa merkitys ja liiketoiminta tasoilla menemättä liikaa tuoteominaisuuksiin tai teknisiin yksityiskohtiin. Vaikka tämä onkin tällä listalla viimeisenä, niin tämä on ehdottomasti tärkein asia hyvässä ulkoistetussa myyntipalvelussa. Ole kuitenkin tarkka siinä, että ostat riittävän laadukasta palvelua. Arvioi tarpeesi ja kysy kokemuksia verkostostasi. Täältä löydät asiakasreferenssimme.

Keskustelemme asiasta mielellämme lisää ja esittäydymme vaikka etäpalavin merkeissä – ehdota sinulle sopivaa etäpalaveriaikaa olli.ikonen@konstniekka.fi.